De reputatie van vrouwelijke CEO’s – de volgende generatie

donderdag 02 juli, 2015

Weber Shandwick heeft, in samenwerking met KRC Research, het onderzoeksrapport The Female CEO Reputation Premium? Differences & Similarities gepubliceerd, dat een aanvulling is op The CEO Reputation Premium: Gaining Advantage in the Engagement Era uit maart 2015. Uit dit onderzoek onder meer dan 1.750 senior executives wereldwijd, blijkt dat sekseverschillen geen invloed hebben op corporate en CEO reputaties als het gaat om de bijdrage aan de marktwaarde en de algehele reputatie van een bedrijf. Daarnaast blijken er maar weinig grote verschillen te zijn tussen mannelijke en vrouwelijke CEO’s als het gaat om leiderschapskwaliteiten. Echter, uit het onderzoek blijkt dat op het moment dat vrouwen een vrouwelijke CEO hebben waar ze tegenop kijken, het waarschijnlijker is dat ze in dienst blijven bij deze bedrijven en meer gemotiveerd zijn om zelf ook aan de top te komen.

Gail Heimann, president van Weber Shandwick, zegt hierover: “Ons onderzoek laat zien dat vrouwen, die werken voor vrouwelijke CEO’s, gemotiveerder zijn om zelf naar een leidinggevende functie te streven. Deze resultaten leiden tot de onmiskenbare conclusie dat, als we daadwerkelijk gelijkheid van mannen en vrouwen aan de top willen, we meer vrouwen moeten promoveren naar CEO functies. En dat moeten we per direct doen.”

Uit het onderzoek blijkt dat relatief weinig senior executives wereldwijd – 29% – de wens hebben om grote bedrijven te leiden. Daarnaast zijn vrouwelijke executives met de interesse in een CEO positie in de minderheid, aangezien ze aanzienlijk minder graag chief executive willen worden dan hun mannelijke collega’s (resp. 23% vs. 32%). Echter, deze interesse bij vrouwelijke executives stijgt naar 29 procent, op het moment dat ze werken voor een vrouwelijke CEO.

Daarnaast is het waarschijnlijker dat vrouwen, die ambiëren om CEO te worden, vaker Millenials zijn dan hun mannelijke tegenhangers. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Millenials, in tegenstelling tot andere vrouwen, minder zijn geconfronteerd met het glazen plafond of zijn blootgesteld aan discriminatie op grond van geslacht.

De The Female CEO Reputation studie laat ook zien dat het hebben van een goede reputatie er meer toe doet voor vrouwelijke CEO’s. Vrouwelijke executives zijn, vergeleken met mannelijke executives, aanzienlijk meer geneigd te zeggen dat de reputatie van hun CEO’s hen beïnvloed bij hun bedrijven te blijven. (64%vs. 54%).

Klik hier om het gehele rapport te zien.