Pharma’s vertrouwen in Social Media

woensdag 05 juni, 2013

Er wordt vaak gedacht dat de farmaceutische industrie niet optimaal gebruik maakt van sociale media vanwege beperkende regelgeving. Een recent onderzoek van Weber Shandwick, Digital Health: Building Social Confidence in Pharma, toont aan dat dit niet altijd het geval is.

Voor de farmaceutische industrie blijft regelgeving cruciaal. Toch is dit niet de grootste belemmering voor een goede aanwezigheid  op Social Media, zo vormen interne obstakels veelal het grootste probleem. Weber Shandwick deed onderzoek naar de beweegredenen voor Social Media van ervaren senior executives werkzaam bij farmaceutische concerns. Daarbij tonen wij aan dat eerst interne barrières overkomen moeten worden om voluit te kunnen gaan op de sociale netwerken. Het is hierbij cruciaal om de strategie eerst intern te socialiseren en vertrouwen te geven aan het team om zich op Social Media te profileren en de juiste resources te vinden. In een wereld waar consumenten steeds meer het internet gebruiken om informatie te vinden, kan het falen om deze issues op tijd te adresseren op lange termijn schadelijk zijn.

“Tegenwoordig is de grootste barrière voor de farmaceutische sector de noodzaak om intern op één lijn te zitten en een beter begrip van het medium. We moeten binnen Pharma een groter vertrouwen in Social Media opbouwen,” aldus Stacey Bernstein, Director van Weber Shandwick’s US Digital Health Practice. Om bedrijven te helpen acclimatiseren, hebben wij ook een handleiding gerealiseerd; 10 Rules of Engagement: Building Social Confidence in Pharma.

Lees het volledige rapport hier: Digital Health: Building Social Confidence in Pharma