‘WISH MAPS’, HET CONCEPT VAN WEBER SHANDWICK VOOR MAKE-A-WISH NEDERLAND, WINT AWARD VOOR BESTE WEBSITE TIJDENS DE EUROPEAN EXCELLENCE PR AWARDS 2018 IN DUBLIN.

vrijdag 02 november, 2018

‘Wish Maps’ speelt in op lokale betrokkenheid en maakt van wensen zieke kinderen een ‘dichtbij-mijn-bed-show’

De Make-A-Wish Foundation, een organisatie die wensen vervult van ernstig zieke kinderen, kreeg te maken met een daling in donaties. Het team vroeg ons om een bewustwordingscampagne te bedenken rondom World Wish Day, een jaarlijks initiatief waarin het werk van de Foundation centraal staat. We ontdekten dat een groeiend gebrek aan vertrouwen in NGO’s – ook wel ‘compassion fatigue’ – en de neiging om problemen of issues die niet lokaal spelen te negeren, van invloed waren op dalende donaties. Tegelijkertijd blijft de sociale betrokkenheid met de buurt, en ‘iets’ willen doen op lokaal niveau, heel groot.

Wij hebben daarom de Wish Maps ontwikkeld, een digitaal platform in de stijl van Google Maps dat de wensen per gebied weergeeft. Als je uitzoomt op de kaart zie je alle wensen in Nederland, wat de urgentie weergeeft. Door in te zoomen, kun je specifieke wensen bekijken en ontdekken hoe gemakkelijk het is om concreet bij te dragen aan een wens bij jou in de buurt. Door te klikken op een wens kun je de details zien en kun je via online bankieren gemakkelijk doneren. Donateurs kunnen ervoor kiezen om de wens te ‘volgen’ tot deze is voltooid. De wensen zijn ook deelbaar via sociale media, waardoor mensen een beroep kunnen doen op vrienden en buren om ook mee te doen.

Sinds de live-gang eind april 2018, zijn de Wish Maps verantwoordelijk geweest voor 27% van de donaties aan Make-A-Wish Nederland. Daarbij hebben meerdere bedrijven hun services en producten aangeboden. Ook hebben verschillende influencers en BN’ers aangegeven om ambassadeur te willen worden. Het bereik op social is inmiddels de 1,25 miljoen voorbij en de websitebezoeken van de Make-A-Wish website zijn door de launch van 20K per maand gestegen naar ruim 50K de maand erna, waarvan 19K via social zijn weg naar de website heeft gevonden. De campagne won tijdens de European Excellence Awards 2018 de prijs in de categorie Beste Website.

Bekijk hier de video van de Wish Maps.

 

Credits
Verantwoordelijk bij klant: Jojanneke Verschuur (Communicatie) en Hanneke Verburg (algemeen directeur)
Concept en strategie: Jochem Rotteveel (Weber Shandwick)
Design: Jordy Dings & Rinske van Sonsbeek (Capitola)
Account: Isabel de Bie & Ted Hoogkamer (Weber Shandwick) en Mandy van Wanrooij (Capitola)
UI/UX: Jordy Dings (Capitola)

www.MakeAWishnederland.org

www.WeberShandwick.nl

www.Capitola.nl

Voor meer informatie:

Weber Shandwick
Jochem Rotteveel
Casuariestraat 9
2511 VB Den Haag
E:
jrotteveel@webershandwick.com
T:
070 312 1070