'Earned Effect' onderzoek toont significant positieve impact van earned campagnes op bedrijfsresultaten 

The Weber Shandwick Collective (TWSC), ‘s werelds meest toonaangevende earned-firstcommunicatie- en pr-netwerk, heeft de bevindingen bekendgemaakt van hun ‘Earned Effect’ onderzoek, in samenwerking met het Institute of Practitioners in Advertising (IPA). In het onderzoek wordt gekeken naar de impact van earned campagnes op bedrijfsresultaten door, over een periode van 10 jaar, wereldwijde campagnes van verschillende merken in verschillende categorieën te analyseren. De uitkomsten van het onderzoek laten het belang zien voor merken om een culturele en emotionele connectie met hun publiek aan te gaan om zowel korte termijnimpact als duurzame waarde te creëren.

 

De ‘Earned Effect’ onderzoeksrapportage is hier te downloaden.

 

In het wereldwijd uitgevoerde onderzoek werden meer dan 340 B2C en B2B campagnes geanalyseerd, verspreid over 60 verschillende productcategorieën, afkomstig uit de databank van het IPA. Een aantal resutaten uit het onderzoek:

  • 53% van de campagnes die resulteren in earned aandacht (in de vorm van publicaties en conversaties), leiden tot hogere bedrijfsresultaten en 2,6 keer meer kans op een zeer sterke winstgroei.
  • Cultureel opvallende campagnes presteren beter dan andere campagnes, met 57% die leidt tot meer verkoop en 40% die een zeer groot marktaandeel genereert.
  • Merken die in staat zijn zijn om aandacht te verdienen en consumenten te activeren – en niet alleen te bereiken – zien een stijging van 42% in ROI en presteren beter dan concurrenten als het gaat om de gezondheid van het merk.
  • Ook is het op de lange termijn 75% waarschijnlijker dat earned aandacht een positieve impact heeft op andere producten binnen het bedrijf.

Gen Kobayashi, Chief Strategy Officer, EMEA: “The Weber Shandwick Collective gelooft dat succesvolle merken begrijpen dat, om waardevolle aandacht te verdienen, ze op een betekenisvolle manier moeten bijdragen. We noemen dit de earned-first mindset en dit kenmerkt hoe wij ons werk voor klanten benaderen. We geloven niet alleen in de kracht van earned-first denken, we kunnen de concrete impact ervan zien in ons onderzoek.”

 

Janet Hull OBE, Director of Marketing Strategy, IPA: “Naarmate de mogelijkheden voor merkcommunicatie toenemen over verschillende kanalen, wordt het interessanter om de impact van earned en owned strategiën te begrijpen. Dit onderzoeksrapport markeert een belangrijke volgende stap in het leren over de mogelijkheden buiten paid media om. We hopen dat het merken zal aanmoedigen om cases in te sturen voor de IPA Effectiveness awards die een holistische aanpak laten zien in het het bouwen van een merk.”

 

About The Weber Shandwick Collective (TWSC)
The Weber Shandwick Collective (TWSC) is the earned-first strategic communications and consulting network built for the convergence of society, media, policy and technology. In addition to Weber Shandwick, TWSC brands include Cappuccino, Current Global, dna, Flipside, KRC Research, Powell Tate, Prime Weber Shandwick, Resolute Digital, Revive, ThatLot and United Minds. The Weber Shandwick Collective is part of the Interpublic Group (NYSE: IPG). For more information, visit https://thewebershandwickcollective.com.About The IPA
Incorporated by Royal Charter, the IPA’s role is: to advance the value, theory and practice of advertising, media and marketing communications; to promote best practice standards in these fields; and to ensure that the work it does will benefit the public, the wider business community and the national economy.

 

It has a well-earned reputation for thought leadership, best practice and continuous professional development and also provides core support and advisory services. Its membership base is predominantly made up of corporate members who collectively handle over 85% of the UK’s annual £36bn ad spend and who represent over 4,000 brands and employ over 25,000 staff. Based in the United Kingdom for nearly 100 years, IPA programmes can be found in more than 60 countries worldwide.